Monday, March 14, 2011

Sistem CCTV Internet RBW.


Pada saya, cctv adalah satu 'keperluan' dalam RBW moden. Negara kita telah mempunyai prasarana internet yang amat kondusif untuk kita menggunakan kemudahan cctv ini. Zon liputan internet dah semakin luas dan stabil malah paling penting harga langganan bulanan semakin berpatutan. Jadi kita 'make use' kelebihan ini untuk kepentingan RBW  dan kita khasnya. ...why not?

Untuk menggunakan siaran langsung atau live view ini RBW kita perlu berada dalam zon liputan internet  Broadband dari TM (streamyx) atau P1 dari WIMAX.  Saya menggunakan servis streamyx. Jika berada hanya dalam zon 3G, GPRS atau Edge dari servis Celcom, Maxis, DIGI adalah tidak sesuai untuk tujuan ini kerana ia berkongsi IP untuk client terminal. 

Macam saya membuat lawatan RBW sebulan sekali, saya tinggal 400km dari RBW, namun setiap hari saya dapat melihat situasi yang berlaku dalam RBW. Dimana-mana sahaja saya dapat memantau keadaan RBW. Kita juga boleh install perisian cctv ke dalam hand-phone dan boleh memantau cctv secara mudah secara 'portable'.  

Bukan itu saja ada banyak  manafaat lain lagi saya perolehi :

a).  Boleh set parameter rakaman dalam DVR.

b). Boleh cari dan mainkan kembali rekod rakaman cctv seperti yang telah diprogramkan dalam DVR.

Rekod pergerakan keluar-masuk burung walet dalam RBW saya

c). Boleh memastikan bilangan burung walet keluar masuk dalam RBW dan jumlah yang menginap secara tepat.

d). Boleh memantau keselamatan RBW akibat pencerobohan pencuri.

e). Boleh check kehadiran pemangsa burung walet dalam RBW. 

f). Boleh check amplifier suara panggil RBW samada berfungsi atau sebaliknya.

g). Keadaan cuaca persekitaran RBW juga dapat diketahui.

h). Dapat melihat reaksi burung walet ke atas suara panggilan baru yang ditukar. 

i). Masa burung walet bangun tidur, keluar mencari makan, pulang ke RBW, aksi xxx dan lain-lain juga boleh diketahui dengan tepat. ( ini paling best ; ))   

i) ......dan banyak lagi  

No comments:

Post a Comment